Het verhaal over het ontstaan van deze super mooie machine is vrij uniek te noemen. Na het faillissement van Bimota in 1999 werd er in 2002 een herstart gemaakt met nieuwe eigenaren. Zij wilden Bimota, met zo’n grote naam in frame bouw, niet verloren laten gaan. Bij het doorlopen van de fabriek trof men enkele tientallen zeer moderne SB8S frames aan. De frames waren deels vervaardigd uit een gegoten hoogwaardige aluminium legering met een koolstofvezel box constructie rond het hart van de machine. Het was een nog niet eerder vertoond design en in die tijd zeker revolutionair te noemen. Eigenlijk niet verwonderlijk dat ze deze frames vonden, want het was/is immers de grote specialiteit van Bimota. Zij maakten/maken de meest fantastische en super sturende frames.
Maar niet alleen het frame was uitzonderlijk. De Bimota technici lieten zich niet onbetuigd. Zo werden de tank en kuipdelen van koolstofvezel vervaardigd. Voor de voor- en achter demping werd alles van Ölins gemonteerd. Daarnaast monteerden ze de veel lichtere Race OZ velgen. Men wilde het beste van het beste.
Het freeswerk van de kleinere onderdelen was het volgende dat werd aangepakt. Hierdoor werd het frame alleen nog lichter maar ook veel mooier. Toch waren ze bij Bimota nog niet klaar. Het motorblok, wat we al kenden uit de SB serie, werd ook nog eens grondig aangepakt. Hij werd licht getuned en voorzien van het door Bimota ontworpen Radial EFI injectie systeem. De SB8K Santa Monica is de enige productie motorfiets ter wereld die gebruik maakt van dit door Bimota ontworpen systeem.
Door zijn gewicht en best mogelijke starheid is de SB8K Santa Monica, met het getunede Suzuki TL1000 blok, de best mogelijke deal die u in de motorwereld kon vinden. Het totale gewicht werd terug gebracht naar 181 KG en het vermogen nam toe tot 143 PK bij 9700 RPM. Gecompleteerd met prachtig frees- werk en spuitwerk is dit een paradepaard van Bimota geworden.
Met een gerust hart durven wij te stellen dat deze Bimota een van de meest hoogstaande producten was uit de fabriek, zo niet van alle motorfabrikanten. Met andere woorden de Bimota “Santa Monica Millennium”. Onze motor is een van de ongeveer 25 exemplaren en heeft een 00000 tellerstand en is een van de top items in onze Bimota Galleria Collectione!!